top of page
IMG_8759.jpg

Duurzame industrie. Dat is mogelijk.

De weg is ingeslagen naar circulaire industrie. Naar duurzame energie en mobiliteit. En naar data science voor industrie. Maar hoe breng je deze verregaande omwentelingen nu in de praktijk?

Een communicatiestrategie voor het Onderzoekscentrum Duurzame Industrie van KdG Hogeschool.

Hoe veilig voel jij je hier?

Het gevoel van veiligheid hangt sterk af van de inrichting en het gebruik van de openbare ruimte. Het citizen science project MOMENT GPS brengt de gepercipieerde veiligheid in Brussel naar gender in kaart.

Een communicatiestrategie voor MOMENT GPS van VUB.

Expertisecentrum_Publieke Impact.jpg
C5F276CC-D2AA-403C-9B09-F8DA0AC8E3B7.JPG

Mentaal gezonde jeugd in Brussel

Een op zeven adolescenten kampt met een psychisch probleem. In steden is de kans  groter dan op het platteland. Daarom legt het citizen science project SMARTS zich toe op de geestelijke gezondheid en weerbaarheid van Brusselse jongeren.

Een communicatiestrategie voor SMARTS van VUB.

Schermafbeelding 2023-03-08 om 09.29.45.png

Naar inclusieve organisaties

Meer inclusie op de werkvloer en een sterker divers team creëren? Het Onderzoekscentrum Publieke Impact onderzocht hoe dat kan en valoriseert nu alle bevindingen.

Een communicatiestrategie voor het Onderzoekscentrum Publieke Impact van Karel de Grote Hogeschool.

#Together We Become Circular

CAPTURE droomt van een circulaire economie. Daarom zet het in op innovatieve toepassingen om water, plastics en CO2 duurzaam terug te winnen. 

 

Een communicatiestrategie voor CAPTURE, een consortium met UGent, VITO, UAntwerpen en VUB.

Schermafbeelding 2023-01-19 om 12.50.24.png
Schermafbeelding 2022-09-28 om 13.48.44.png

Naar herbruikbare producten in het ziekenhuis

De medische sector zet zich in voor onze gezondheid. Tegelijkertijd genereert ze bergen afval dat het leefmilieu aantast. Tikkeltje paradoxaal. reCURE onderzoekt hoe ziekenhuisproducten herbruikt kunnen worden.

Een communicatiestrategie voor reCURE van UAntwerpen. Testimonial

SPECTACULAIRE WETENSCHAP OP DE KERMIS

Iets bijleren op een kermis? Het is moeilijk voor te stellen. Science at the Fair onderzoekt hoe de kermis tussen 1850 en 1914 een belangrijke rol speelde in de verspreiding van wetenschap, kennis en visuele cultuur bij een breed publiek.

Een communicatiestrategie voor SciFair (UAntwerpen).

Science at the Fair.png
Schermafbeelding 2022-05-18 om 22.06.13.png

WERVEN EN SELECTEREN. INCLUSIEF WEL.

Iedereen gelijke kans op werk. Ja, toch? Op basis van kwalitatief onderzoek levert het onderzoeksproject Spotting Talent inzichten over inclusief werven en selecteren.

Een communicatiestrategie voor Spotting Talent van AP Hogeschool.

#expeditionSocialSciences

Elke maand daagt een onderzoeker van de faculteit Sociale Wetenschappen van UAntwerpen je uit om op expeditie te gaan. Ga op zoek naar een object of locatie die gelinkt is aan zijn of haar onderzoek.

Een samenwerking met de Faculteit Sociale Wetenschappen van UAntwerpen.

Schermafbeelding 2021-07-28 om 15.09.52.png
Schermafbeelding 2021-01-15 om 15.13.12.

LEER EENS VIA EEN VIDEOGAME

Bachelorstudenten Theaterwetenschappen leren over de rol van de toverlantaarn in het Playstation-spel 'Red Dead Redemption'. En dat allemaal live en met bloeddorstige wolven op de loer! Ook enkele journalisten waren van de partij.

Een samenwerking met B-magic (UAntwerpen, ULB, Universiteit Utrecht)

GROENE CHEMIE IN 90 SECONDEN

 

Het werk van een onderzoeker in groene chemie voorstellen in een filmpje van 90 seconden? En dat filmpje moet nog enkele jaren kunnen meegaan? Challenge accepted! Op pad in het lab van Shoubhik Das!

Een project voor Universiteit Antwerpen, in samenwerking en Jasper Léonard.

Schermafbeelding 2020-12-18 om 16.03.07.
Wetenschapscommunicator_Julie%20De%20Sme

EEN LETTERLIJKE ELEVATOR PITCH

 

De kern van jouw onderzoek helder vertellen, en dat in slechts 20 seconden? Dat is een elevator pitch! Wat als we een elevator pitch letterlijk nemen en onderzoekers in iconische Antwerpse liften droppen? We namen de proef op de som.

Een project voor Universiteit Antwerpen, in samenwerking met Field en Jasper Léonard.

HOE KIJKEN KINDEREN NAAR MILIEU?

 

Hoe kijken jonge kinderen naar milieuvervuiling en gezondheid? Wat als we hén zelf het woord geven en het hen laten uitleggen aan hun leeftijdsgenoten?

Een project voor VITO, Universiteit Antwerpen, Provinciaal Instituut voor Hygiëne en Vrije Universiteit Brussel. In samenwerking met Jasper Léonard.

3xG studie.png
Wetenschapscommunicator_Julie De Smedt_f

EINDELIJK EEN WEBSITE VOOR FORUM+

FORUM+, hét tijdschrift voor onderzoek en kunsten in de Lage Landen, bestaat al ettelijke jaren. Maar… die bestond tot 2017 enkel op papier. We creëerden voor FORUM+ een online wereld vol artistiek onderzoek.

Een project voor Koninklijk Conservatorium Antwerpen, in samenwerking met Kevin Dendievel, Tine Marguillier en Nele Wynants.

WETENSCHAPSCOMMUNICATIE van A tot Z

 

Onderzoek en evenementen, dat gaat goed samen! Ik verzorgde de communicatie voor het onderzoek naar en voor de eventsector. Ik nam onder andere de website, sociale media, PR en infographics onder mijn hoede.

Een samenwerking met het onderzoekscentrum Publieke Impact van KdG Hogeschool.

Wetenschapscommunicator_Julie De Smedt_e
Wetenschapscommunicator_Julie De Smedt_a

ALUMNI SOCIALE WETENSCHAPPEN AAN HET WOORD

Sociale Wetenschappen, een studiegebied dat relevanter is dan ooit. Welke impact heeft de opleiding nog in het werk en leven van alumni?

Een videoproject voor de Faculteit Sociale Wetenschappen van UAntwerpen, in samenwerking met Jasper Léonard.

MET DE NIEUWSMONITOR TOT IN  HET PARLEMENT

De Nieuwsmonitor is een periodiek wetenschappelijk rapport over een actueel topic in de Vlaamse media. Van 2010 tot 2016 was ik vaak auteur en zorgde ik voor heel wat zichtbaarheid: van onderzoek in de media tot in het parlement!

Een samenwerking met de UAntwerpen.

Schermafbeelding 2021-04-26 om 21.29.14.
bottom of page